Agrifoodpluim voor Onze Zuivel: melk ophalen en kaas terugbrengen

12-05-2022
1024 keer bekeken 0 reacties

De Agrifoodpluim is dé aanmoedigingsprijs voor ondernemers die een innovatieve bijdrage leveren aan de transitie naar een vitale, duurzame en maatschappelijk gewaardeerde agrifoodsector in Brabant. Als blijk van waardering en om andere bedrijven in de sector te inspireren dit goede voorbeeld te volgen.

Heb je zelf een favoriete kandidaat? Geef aan waarom je vindt dat juist deze innovator het verschil maakt.

Kandidaat aanmelden

Uitgereikte pluimen

Hieronder een overzicht van de uitgereikte Agrifoodpluimen. Kijk hier voor het complete archief met de uitgereikte Agrifoodpluimen van 2015 tot en met 2020. In deze compilatiefilm lichten eerdere Agrifoodpluimwinnaars toe hoe zij vanuit hun koploperspositie een bijdrage leveren aan een vitale, duurzame en maatschappelijk gewaardeerde agrifoodsector in Brabant.

Onze Zuivel haalt melk op bij de boer en maakt er in De Rips kaas van, die de boer op zijn eigen erf verkoopt. Het concept draagt volgens de provincie bij aan het verkorten van de keten en daarmee aan de band tussen boer en burger en aan een beter verdienmodel.

Elies Lemkes-Straver, gedeputeerde Landbouw en Voedsel: “Onze ambitie is dat de Brabantse landbouw- en voedselsector in 2030 gemeenschapsinclusief is. Dan draagt de landbouw- en voedselketen actief bij aan een gezonde leefomgeving en ruimtelijke kwaliteit, in een goede relatie met de omgeving. Dit kan bijvoorbeeld met duurzame lokale producten uit korte ketens die de afstand tussen producent en consument verkleinen. Een bedrijf als Onze Zuivel draagt bij aan het verkorten van die keten. De consument weet beter waar z’n voedsel vandaan komt en dat zorgt voor meer waardering voor het voedsel. Boeren beseffen dat door het verkorten van de keten de band met de burger beter wordt en dat het een nieuw verdienmodel oplevert.”

Originele aanpak

Harm van Dijk was laborant bij een dierenarts toen hij in oktober 2020 een artikel las in het Eindhovens Dagblad van Innovatiehuis De Peel. ‘Wij zoeken kaasmakers,’ was de boodschap. Dit klonk Van Dijk als muziek in de oren. Hij besloot een gewaagde stap te zetten: zijn zekere bestaan ruilde hij in voor een onzekere toekomst als kaasmaker. Samen met agrifoodondernemer Iwan Gijsbers richtte hij Onze Zuivel op.
De aanpak van Onze Zuivel is origineel: ze halen zelf melk op bij melkveehouders en maken er vervolgens kaas van. Op de vraag of de boer er wat voor voelt om kaas te laten maken van de melk die hun koeien dagelijks leveren, reageren de meesten enthousiast, vertelt Van Dijk. “Ik zeg erbij dat het acht weken duurt voordat hun kaas klaar is en voldoende gerijpt. Na zes weken beginnen de eersten al te bellen: ‘Gaat het goed met mijn kaas? Is hij al bijna klaar?’ Mooi toch?” Onze Zuivel startte in april 2021 in het voormalige melktanklokaal van Van Dijks schoonouders in De Rips. Van Dijk en Gijsbers schaften een bestelbus aan, een aanhanger en een tank om de melk te vervoeren. En uiteraard de apparatuur die nodig is om van melk kaas te maken.

Tikkeltje trots

Harm van Dijk snapt wel waarom de melkveehouders graag meedoen en zelfs een tikkeltje trots zijn. “Ten eerste vinden ze het stoer om kaas van eigen makelij te kunnen verkopen. Maar veel boeren vinden het ook hartstikke leuk dat er mensen op hun erf komen, dat ze kunnen vertellen wat ze doen, misschien het zelfs kunnen laten zien.” En juist daar gaat het Onze Zuivel om: het gesprek op gang brengen tussen producent en consument. De kaasverkoop is dus niet alleen een doel, maar ook een middel. “De consument kan er wat van leren. Zo willen we de kennis terugbrengen bij de burger en bijdragen aan een positief imago van de boer.”

Band met de burger

Harm van Dijk volgde een opleiding tot kaasmaker en liep stage bij een kaasmaker in de Betuwe. Daar is ‘om de tweehonderd meter’ een kaasverkooppunt te vinden. Deze ervaring sterkte Van Dijk in het idee dat Onze Zuivel toekomst heeft. “Hier in Brabant zijn naar verhouding weinig kaasmakers, en in Zuidoost-Brabant moet je ze zelfs met een lampje zoeken. Maar er is hier een hoge dichtheid agrariërs én zij beseffen allemaal dat de band met de burger beter kan. Bovendien is er een grote ondernemersgeest bij Brabantse boeren. Ze houden van aanpakken, van dingen doen, van ondernemen. Onze bedrijfsfilosofie past daarbij.”

Afbeeldingen

Agrifoodpluim voor Onze Zuivel

X (voorheen Twitter)

0  reacties

Cookie-instellingen